Å vise Gud der folk er

Marian Nygård

Hvordan sammenholder vi Guds rike-dimensjonen med det praktiske, misjonale livet?

Dette hadde vært fokus for en menighet på Sørlandet over tid, og nå hadde de bedt om å få besøk av Martin Cave og et team fra IMI-kirken. De ønsket særlig å få undervisning om helbredelse.

I forkant av ett møte samlet Martin teamet for å lytte til Gud. Det var viktig for dem å få tak i hva Guds hjerte var for menigheten og de mange deltakerne på helgeturen, og teamet avtalte å lytte etter spesifikke kunnskapsord.

Kunnskapsord

Kunnskapsord er informasjon som vi ikke har tilgang til på naturlig vis, men som Gud viser oss for å fortelle hva han vil gjøre. Noen ganger kan man se eller høre ulike ord som beskriver navn, hendelser, kroppsdeler eller interesser. Man kan også oppleve å få en akutt smerte i en del av kroppen, mens det egentlig er et kunnskapsord som beskriver en annens smerte. Når man da sier ut kunnskapsordet, forsvinner smerten i ens egen kropp.

Andre ganger får man kanskje et glimt av noe som ikke er synlig for det blotte øye. En av forbederne i IMI fortalte at da han gikk forbi en mann, så han noe som utmerket seg på mannens rygg. Han stoppet opp og så at det var som om 10 cm av ryggraden glødet rett gjennom klærne. Da han spurte mannen om han hadde problemer med ryggen, svarte han at han hadde en prolaps i ryggen og pekte på det usynlige, rødglødende feltet. Da forbederen la hånda på ryggen hans, ble mannen møtt av Gud. Han fortalte om en umiddelbar smertelindring og gledet seg til å teste ut helbredelsen sin.

Som Guds barn kan vi be om alle ting

Men av og til viser vår Far oss hva han vil gjøre allerede før vi ber. Det vil vi ikke gå glipp av!

Et av teammedlemmene var ekstra nervøs før møtet på Sørlandet. Under bønnemøtet hadde han fått fire spesifikke kunnskapsord, men han ante ikke hva Gud ville gjøre med dem. Han følte seg liten, men forventningsfull da han delte ordene han hadde fått:

Høyre stortå

Lever

Nedre del av kjeven

Et bestemt damenavn

Han ventet. Han hadde gjort sin del av jobben.

Nå fikk Gud gjøre sin. Så fortsatte møtet.

Da kvinnen kom fram etterpå og fortalte at alle de fire kunnskapsordene handlet om henne, var det en bekreftelse for den unge mannen som hadde delt dem, og han var takknemlig for å få være med og be for henne. Kvinnen fortalte at hun skjønte at Gud så henne, at han kjente henne og brydde seg om henne.

"Folk har ikke sagt nei til Jesus. De vet bare ikke hvordan han ser ut" - Martin Cave

Gjennom å lytte til Gud og søke ham for dem vi møter, gir vi folk glimt av hvordan han ser ut. Kvinnen på Sørlandet opplevde seg kjent og elsket av Gud. Hun fikk møte en Gud som er god.

Slik gjør vi Guds godhet tilgjengelig!