Alt vi ikke har

Terje Høyland

Hele vår selvforståelse og vår metodikk er ofte bygd på hva vi har. Dette i skarp kontrast til alt vi ikke har.

Når alt vi ikke er eller har blir fokus, da paralyseres vi og begrenser Guds muligheter gjennom oss. Når vi våger å bruke det vi faktisk er og har, da gir vi Gud mulighet til å multiplisere på måter vi ikke kunne drømt om. Dette gir oss en ny selvforståelse.

Vår misjonsmetodikk farges også av denne tenkningen. Idet vi hjelper kirker, kirkeledere og kristne verden rundt til å fokusere på det de faktisk har, så settes en bevegelse i gang. I 2010 var kirka i Kambodsja i ferd med å sovne, forklarte sentrale kirkeledere. I dag, bare åtte år senere, er Kambodsja land nummer ni i verden når det kommer til størst kirkevekst. En forvandling som i stor grad handler om at de sluttet å se på alt de manglet og gav sine «fem brød og to fisk» til fri benyttelse. Jesus er ikke sen med å multiplisere det vi gir til ham. Et eksempel er Godhets&Evangeliseringsaksjonen som igjen går av stabelen i uke 7. Det er et heftig stort arrangement som i løpet av en uke samler 4-5000 ikke-kristne voksne og 3000 barn til evangelisk møte. Det er organisatorisk et stort løft for de som tidligere definerte seg som fattige og lite dugelige. Alt fra A til Å forberedes og gjennomføres av de lokale kirkene. Dette er et av mange bilder på hva som er mulig når en kirke ikke fokuserer på alt man ikke har, men gir det en har i sine hender til Jesus! Heftige nyheter og rapporter finner du på www.imiinternasjonal.com fra søndag 11. februar og utover.

Vi husker kvinnen i templet som gav det lille hun hadde. Jesus løftet henne opp som modell for andre. Den lille guttens matpakke virket uanselig, men den enkle handlingen av å gi det til Jesus gav oss en av de råeste historiene i Bibelen.

Da nasjonene begynte å stille seg i kø for å få tak i det vi er bærere av i IMI-kirken tok det litt tid for oss å forstå. Vi la mer merke til alt det vi ikke hadde enn det nasjonene egentlig etterspurte. Men da kirkeledere fra Bangladesh besøkte Kambodsja fikk vi gjennom deres øyne se klarere! Det vi oppdaget var at vi er bærere av noen nyttige redskap, f.eks. Agenda1, men vi er også bærere av Gudsrike kulturer slik som Guds nærvær, bibellesning, godhet, helbredelse, bekreftelse, vitnesbyrd, profeti, familie m.m.  For det tredje forstod vi at vi er gitt en tydelig identitet i Kristus. Det er den samme identiteten som gjør at Paulus i Filipperbrevet 4,13 sier at «Alt makter jeg i Ham som gjør meg sterk». En identitet som er basert på at vi allerede er høyt elsket av Gud. Vi trenger ikke streve for å oppnå Hans gunst. Vi er så høyt elsket at vi kan gå like innfor Hans kongetrone, sette oss i Guds armkrok og slå av en prat, bare henge rundt eller hvile ut.

Dette er noe av Guds nåde over deg og meg. Det er absolutt ikke hele lista og det er slett ikke eksklusivt for oss på IMI, men det er typisk oss. Dette er dette vi har og det er dette vi gir videre.

Ti nasjoner på fire kontinent står nå klar for å ta imot. Vi vil gi til Jesus og ut til resten av verden det vi har fått som familie. Vil du være med å gi videre slik at land etter land får mulighet til å nå sine unådde folkeslag med gode nyheter om frelsen i Jesus? Vil du rette blikket mot det du faktisk har og er og la Gud bruke det til forvandling for nasjonene?

For å gjøre det enda enklere for deg å se deg selv som en del av dette, er vi i full gang med å utvikle et nytt kveldskurs for deg lurer på om dette kan være noe for deg. Påmelding åpner før påske!