Det svimler!

Terje Høyland

2896 flere kristne. 99 nye huskirker er blitt plantet.

Akkurat nå er det full fyr i Kambodsja. Chakreya Choun reiste direkte fra Åpen Himmel sommerfestival til evangelisttrening i Kambodsja. Sammen med IMI-kirkens team bestående av Siri Rasmussen, Kristin Glenna Bodsberg, Mona Blitzer og Terje Høyland fikk vi alle komme tett på evangelistene. Spennende også at Dina Helen Kalmens, misjonsleder fra Betel Hommersåk var med på sin første tur. Siri underviste dem utfra Filipperbrevet og evangelistene delte historier fra alt det Gud har gjort gjennom dem. Og for noen historier! Det svimler:

Hver sjette måned kommer evangelistene inn for rapportering og påfyll. Da er det full fyr. De har konkurranse om hvem som klarer å samle flest nykristne i nyplanta huskirker. Bare de siste 1,5-2 årene har de til sammen plantet over 500 huskirker! Men hvordan hadde det gått siden jul? Har ting kjølnet eller er det fortsatt fremgang? Spente ventet vi på at alle rapportene ble oppsummert. Det svimler!

Tallene de deler fra siste seks måneder er enorme. 2896 flere kristne. 99 nye huskirker er blitt plantet. Igjen snakker vi minimumstall.

Samtidig har evangelistene som har vært med oss hatt en rivende utvikling. Sina er en av de fremste. Da vi startet utfordret vi hver evangelist på å trene tjue andre i å evangelisere. Sina tok det lenger:

For 17 år siden ledet Sina den første personen til Jesus. Ung og uerfaren er han ikke lenger. Hans visjon er enkel. Vårt oppdrag er å gå-gå-gå. Tre dager i uka reiser han ut til nye områder for å fortelle om Jesus. I begynnelsen alene, men da han ble anerkjent av kirka som evangelist, lærte han også å lære andre å være evangelister. I dag teller teamet hans 32 personer. 12 er evangelist team og 20 er hyrder for de ny planta menighetene. I alt er 22 nye huskirker plantet.

I dag er  Sina med på lærerteamet vårt som trener de andre evangelistene. Han har vokst mye i å gi videre og har en trygghet midt i sin rastløse evangelist ånd. Strukturert og utførlig gir han videre hvordan alt startet med den ene og i dag er blitt større enn mange kirkesamfunn. Hvordan håndterer vi det doble kallet om å gå ut og å følge opp. Helt praktisk gir han dem innsikt i hvordan det er mulig.

Evangelistprosjektet i Kambodsja er et samarbeidsprosjekt med Troens Bevis.