Valg med store konsekvenser

Marian Nygård

Harald Haukås hadde akkurat begynt som fondsforvalter i Skagen Fondene da det demret for ham at han ville gjøre noe annet.

Da han hadde fått en jobb mange ville misunne ham, skjønte Harald at livet snart skulle ta en annen retning. Dette var kun et stopp underveis på veien mot noe annet.

- Under en lunsj med Martin Cave i 2012, nevnte jeg at jeg ikke hadde tenkt å fortsette som aksjeforvalter resten av livet. Jeg tror han ble litt overrasket over at jeg allerede kort tid etter et karrierehopp signaliserte ønske om å gjøre noe annet. Omtrent samtidig meldte Berit og jeg oss inn i IMI.

Akselerering

Dialogen mellom Martin og Harald fortsatte utover 2013. En reise til Bethel Church om høsten akselererte tankeprosessen for Harald. Fra å ha lekt med tanken på et skifte, fikk han en plutselig trang til å gjennomføre det umiddelbart. På tross av at det da virket ulogisk, har han i ettertid sett at det var perfekt timing.

- Jeg sendte en mail til Martin i april 2013, kun et halvt år etter at jeg hadde begynt som fondsforvalter i Skagen Fondene, hvor jeg sa at jeg ønsket å bruke livet til noe mer enn dette. Jeg hadde tatt noen valg tidligere som gjorde det mulig for meg å drømme om andre ting.

Deretter gikk alt slag i slag. Ulike prosesser i Skagen Fondene og for Harald privat gjorde det mulig å velge en ny retning. Selv om han hadde hatt en fantastisk tid i Skagen og blitt inspirert av kjempeflinke folk, føltes det helt riktig å avslutte og gå videre.

- Martin og jeg fortsatte dialogen. I fjor sommer merket jeg at tida var inne, og jeg gjorde meg klar til å gjøre noen forandringer. Da omstruktureringen i Skagen Fondene kom, var det mange som var triste, men for meg var det flere biter som falt på plass.

Framoverlent til stede i livet

Harald Haukås har doktorgrad i matematisk statistikk og har hatt såkalt «vanlige» jobber hele arbeidslivet. Han understreker at han har gledet seg over alt han har fått være med på, men at han hele tiden har hatt lyst til å gjøre noe annet enn kommersielt arbeid.

- Jeg har en datter som gikk 3 år i Hillsong Australia og en annen datter som går andre året på bibelskolen til Bethel Church, og det er kjekt! Jeg angrer nok litt på at jeg ikke gjorde annet enn det som framsto som fornuftig da jeg var yngre.

Likevel er han takknemlig for alt han har opplevd.

- Jeg hadde en fantastisk tid i Skagen Fondene og har blitt inspirert av kjempeflinke folk, men jeg hadde en sånn dragning ut. Ingen visste det, men jeg så videre mot det som ventet. Som porteføljeforvalter har man ingen frihet til egne investeringer, men jeg syslet med tanken på hvordan livet kunne se ut hvis jeg hoppet av som forvalter.

Penger som kan utgjøre en forskjell

- I 2001 tapte jeg mye penger. Det var i en tid hvor jeg absolutt ikke hadde råd til å tape så mye. Like etter opplevde jeg at Gud sa til meg at jeg skulle gi noen 50 000 kroner. Det syntes jeg var ganske utfordrende, og jeg grublet over dette i tre måneder. Til slutt opplevde jeg at Gud sa: ”Hvis du ikke gir disse pengene, finner jeg noen andre som kan gi dem!” Det var en invitasjon for meg til å være med på det som Gud gjør, samtidig som han sa at han faktisk ikke trengte mine penger. Jeg ga beløpet videre og husker at jeg var enormt lettet etterpå over å være kvitt de pengene!

Jeg har opplevd noen ganger at jeg står på valg som forandrer livet, og dette var et slikt valg. Det betydde egentlig lite å gi vekk 50 000 kroner, men det forandret mye for meg.

Jeg har hatt en indre driv i meg som har ført til valg som jeg kanskje ikke helt har forstått. Noen ganger står valget mellom å gjøre det som er rett eller det som er behagelig. Men de valgene man tar, påvirker historien.

Broen mellom børs og katedral

Veien fra finans til menighet var ikke så kronglete som man skulle tro.

- Jeg har fått gå sammen med mennesker jeg har fått lære av, først i Skagen Fondene, senere i IMI-kirken. Jeg har alltid sett opp til Martin og ønsket å få gå sammen med ham før han når pensjon. Du lærer mye av å være i nærheten av flinke folk og se hvordan de handler, og det var en del av motivasjonen min for å bli med i IMI. Jeg har vært heldig å få tilbringe tid sammen med mennesker som jeg kan lære av. Dessuten er det utrolig trivelig på IMI-kontorene! Jeg liker å være i Guds hus og med Guds folk.

Det slo meg at det er dumt at kristen virksomhet blir stoppet av pengemangel. For meg har det vært et mål å kunne forvalte ikke bare for meg selv, men også for å kunne bidra til noe viktig. Selvsagt kan man fortsette å jobbe og samtidig gi vekk, men kanskje kommer man til et punkt hvor man kjenner at man skal videre. Hvis man da ikke tar steget, blir livet kjedelig og for lite utfordrende, kanskje til og med deprimerende.

Valg som setter fri

Jeg liker å bruke trosskrittet til IMI som illustrasjon. Det mest behagelige og øyensynlig fornuftige ville være å bli værende i Bergelandsgården. Når man likevel satset og flyttet til Tjensvoll, bidro det til at IMI har blitt den menigheten den er i dag. Hvis en ikke hadde tatt steget, ville man ha følt at noe var ugjort.

Når du gjør det rette, kjenner du at du får gleden i hjertet. Det rette kan av og til oppleves litt ubehagelig, men det gjør definitivt livet mer spennende!

IMI Challenge

Harald er med i IMI Challenge som vil backe forretningsfolk og hjelpe dem med det man kan.

- Hvis bedriftsledere tjener penger, betyr det flere arbeidsplasser, og det er et gode for samfunnet vårt. IMI Challenge vil bidra at de skal lykkes.

Han er på ingen måte skremt etter noen måneder i IMI-staben.

- Det er gøy å være på kontoret. Masse glede, mange morsomme folk! Jeg går rundt og tenker at disse folkene er artige! Dette er kjekt!