Ka med ongane?!

Anne Inghild Johnsen Maldal

Her kommer vi – ingen aldersgrense i Guds rike

«Ka med ongane?» Dette var arbeidstittelen ganske lenge.

Helt til vi så verdens fineste framside, tegnet av Bjørn Mike Boge, som også tegnet coveret til IMIs første cd-utgivelse i 1997. Da skjønte vi at tittelen måtte bli en annen.

Tittelen på hva?

På boka Her kommer vi– ingen aldersgrense i Guds rike. Her finner du det bibelske grunnlaget og forskningen som viser hvorfor vi skal ta barna på det største alvor som våre søsken i troen. Boka er full av historier fra menigheten vår, vi som lever i den faste overbevisning om at jula er et helårsbudskap.

Gud kom som et barn.

Var det utelukkende praktiske årsaker til dette, mon tro? Hva skal vi med barndom- og ungdomstid? Hva skal vi med barna? Hva skal barna med menigheten? Hva i all verden må vi for all del ikke gå glipp av fra Gud gjennom barna?

Barna er aldri i veien. Punktum. End of discussion. Like it or not. Det er ingen andre alternativ enn å gjøre slik Han ber oss om. Tror du det, har du kanskje glemt at det bor en femåring inni oss alle? Vi voksne bærer barnet med oss, noen mer enn andre. Andre bærer ubevisst barndommen med seg, og lider under det. Felles for oss alle er at Jesus sier «Følg meg». Barnet som ble snekkersønn som ble frelseren – Han var frelser idet Han kom. Som barn.

Nåde oss om vi skyver barna bort...

...og tenker at vi skal være sammen med Gud før vi henter dem i IMI-gjengen, eller at vi må få med oss hva Gud gjør før barna kommer opp eller inn igjen.

Nåde oss.

Derfor vil jeg gjerne at du leser boka som kommer i januar. For å bli inspirert, for å få bekreftet det du vet eller mener, for å bli utfordret – og for å bli glad og full av forventning. Om du er leder, foreldre eller bryr deg om dem som lever nå og dem som kommer etter oss.

Nå kan ingen av oss si at vi ikke visste.

Gud velsigne deg!