Leter etter Gud vet hva

Geir Loftesnes

«Folk har ikke sagt nei til Gud, de vet bare ikke hvordan han ser ut».

Sitatet over, fra Martin Cave, refereres det ofte til her i IMI. Til tross for at Norge i større og større grad kalles et «post-kristentland», vil jeg påstå at det fortsatt er vanskelig å voksne opp i Norge uten å ha en eller annen formening om hva kristendom og kristen tro er. Men kanskje det ikke er så rart at det kan være vanskelig å tro, dersom man sitter igjen med et feil Gudsbilde?

Religion formes av mennesker. Tidvis lurer jeg på om man tror mer på tradisjonen, reglene og kulturen rundt enn den opprinnelige Guden man tilhørte.

Leter etter Gud vet hva

Jeg husker boktittelen til Donald Millers bok vekket nysgjerrigheten min og enda mer: innholdet i boken betydde mye for min vandring med Gud da jeg leste den for 10-12 år siden. Vi trenger ingen religiøse oppskrifter å følge, det viktigste er vår relasjon til Gud – den eneste veien for å bli sanne etterfølgere av ham.

I det store mylderet som finnes om hva man bør tenke om tro, sannhet og gode leveregler, er det utrolig befriende at kristendom og kristen tro først og fremst er en relasjon.

Denne Gudsrelasjonen, eller «Gudsvennskapet» om du vil, lengter vi virkelig etter at enda flere mennesker rundt oss skal oppdage. Derfor fortsetter vi å be for våre venner, kollegaer og bekjente som ikke tror enda – det har vært en viktig verdi i IMI over land tid.

Derfor tok vi også Alpha-kurset til Norge i sin tid. Over 29 millioner(!) mennesker har prøvd Alpha i 169 land, og det har blitt oversatt til 112 forskjellige språk. Etter covid-19 har flere land i verden hatt glitrende erfaringer med at kurset gjøres over nett. Nå hiver også vi oss på - og gleder oss!

Tirsdag 26. jan går vi i gang med vårt første Alpha Online-kurs. Fordi folk har ikke sagt nei til Gud, de vet bare ikke hvordan han ser ut. Vår tro og bønn er at mange søkende mennesker skal finne trygghet i en Gud som tilgir, elsker og inviterer de inn i sitt rike.

Kanskje kjenner du:

- en trosnysgjerrig barndomsvenn som ikke engang bor i området?

- en sannhetssøkende småbarnsforelder uten barnevakt?

- en kollega som har delt sitt ønske om å tro, men synes kirke-dørstokken er litt for høy?

Nå har du muligheten til å hjelpe de med vandringen!

Hva har du å tape? Info og påmelding her: https://www.imikirken.no/alpha