Ved å verdsette og forvalte formuen vår gir vi våre etterfølgere de beste forutsetninger til å gå steder vi aldri var i stand til å gå selv.
Møtet
Et av de største øyeblikkene i livet
mitt var da min kone og jeg introduserte mine foreldre for våre nyfødte
tvillinger. Noe av det handlet naturlig nok om hva vi selv nettopp hadde vært
gjennom. Den ufattelige realiteten at to nye mennesker var kommet til verden og
kunne ses, høres, luktes og tas på. Vi stod ansikt til ansikt med to bittesmå
personer som var så håpløst sårbare og avhengige av oss som foreldre. På den
andre siden hadde min far på denne tiden hatt en nedadgående helsetilstand. Den
ufravikelige slutten for mitt største forbilde kunne skimtes. Det enkeltstående
bildet som brant seg inn i minnet mitt er blikkene i øynene på mine foreldre idet
de får øye på sine barnebarn. Det var blikk som bar på noe større enn jeg
klarte å gripe eller ta innover meg der og da. De rommet liksom et helt liv av
erfaringer, uten snev av hovmod, men bærere av en dypere og klarere distinksjon
og erkjennelse av hva som var «hyggelig» i livet - og hva som var «virkelig
viktig». Og hvor enn overveldende og surrealistisk en fødsel opplevdes for meg
som far, så tok det meg at mine egne foreldres øyne vitnet om et enda større
perspektiv og en enda større takknemlighet enn jeg hadde forutsetninger til å
fatte.
Faderen
Mange steder i bibelen møter vi
beretninger og avsnitt hvor Guds perspektiv utfordrer vår ofte individualistiske
tilnærming til livet – og som gjerne benytter oss selv som utgangs- og
endepunkt. Individualisme fikk et symptomatisk utslag når
jeg for noen år siden gikk til min (landsdekkende) bank for å be om
opprettelse av felles konto sammen med min kone. Det hadde kundebehandleren
aldri hørt om! Det endte med at den ene av oss kunne få lov til å være disponent på den andres bankkonto. Før jeg fortsetter må jeg
understreke at individualismens tankegods har utvilsomt hatt uvurderlig positiv
betydning for oss som lever i dag. Den har nok også tatt mange nødvendige
oppgjør med skyggesider av kirkas egen historie. Men fra Faderens perspektiv
virker den også å ha en klar akilleshæl.
I bibelen synes Gud å ha et større
perspektiv. Han kan finne på å både ansvarliggjøre og velsigne hele folkeslag
og mange slektsledd - til og med på grunnlag av enkelthendelser med
enkeltindivid. Det er mindre grad av «deg» og mer «oss». Noen ganger oppleves
disse skriftstedene som både rare og urimelige for et såkalt fritt, selvstendig
og tenkende individ. Som barn av vår tid, og med vår iboende desperasjon etter
å tilføre vårt eget liv verdi, kan det iblant føles som en provokasjon eller
urimelig. Man opplever seg tatt for gitt, selvfølelsen trues, og man øyner en
gud som behandler oss som brikker i et spill - et stort spill hvor noen brikker
gjerne er mer essensielle enn andre. Er det virkelig sånn «Gud», og det såkalte
«Guds rike», ser ut?
Arvingen
Blant mange skriftsteder og historier
i Bibelen som gjør arveprosessen til et poeng, er livet og historien til Kong
David. Fra enkle kår, og imot alle menneskelige odds og anbefalinger, ble han
tidlig kalt og salvet til konge for Israel. Han kjempet i frontlinjen, gjorde
personlige ofre, og ledet folket ut fra en status som flyktninger og inn i
starten av deres historiske storhetstid. Samtidig som hans tabber og fall er
såpass klare og veldokumenterte at de fleste av oss vil slite med å holde
følge, så står likefullt hans historiske ettermæle igjen som «en mann etter
Guds hjerte» sementert både i Bibelen og Israels historie. Så kanskje med én
strek under svaret: David gav sitt liv i Herrens tjeneste. Med denne
flatterende gudsfavøren i bunn var et av hans siste personlige ønsker og
ambisjoner å få reise et hus som vitnet om Guds storhet, et tempel for
paktkisten.
David fikk et «nei» i retur. Kronen på
verket skulle tiltros hans sønn og etterfølger Salomo.
Fornærmelse og forvirring hadde vært
mine egne reaksjoner. Kongens kan vi lese om i Første Krønikebok;
«Så befalte David at innflytterne som
bodde i Israel, skulle samles. Han utpekte steinhoggere til å hugge ut
steinblokker som Guds hus skulle bygges av. David gjorde klar store mengder med
jern til spikrer i portdørene og til
bindhaker, bronse i slik mengde at den ikke kunne veies, og utallige
sederbjelker. For mennene fra Sidon og Tyros førte
sedertre i store mengder til David. David sa: «Sønnen
min, Salomo, er ung og uerfaren; men huset som skal bygges for Herren, må gjøres så storslagent at stedet blir kjent og hedret i alle land.
Jeg vil derfor gjøre
forberedelsene for ham».
1. Krøn 22, 2-5
Ved første øyekast
får jeg inntrykk av at David bare overser Guds befaling og setter i gang med
arbeidet likevel. Inntil jeg får tak i hjerteslaget: «Greit. Om ikke jeg får
reise tempelet, så skal jeg i hvert fall gjøre mitt for at mine etterfølgere
får de aller beste forutsetninger for å gjøre det».
Å leve for noe større enn seg selv
«Å leve for noe større enn seg selv»
har blitt et svært viktig perspektiv som gjennomsyrer bibelskolen vår. Ja, hele
vår bevegelse og vår menighetsfamilie. Det preger våre tilbud, våre
konferanser, tjenesteområder og vår hverdag. Vi anser det som noe av det
viktigste vi gir videre. Likevel kan svært få av oss tilskrive det vår egen
fromhet. Det er simpelthen blitt overlevert oss. Mange av oss har selv erfart at
mennesker, som meget vel kunne valgt å ha nok med seg selv og sitt eget,
kjempet for oss. Mange av oss har erfart å bli tiltrodd oppgaver, redskaper og
støtte i mye større grad enn vår CV har rettferdiggjort. Men det er gjennom
arven at dette har blitt kultur. Det viktigste er ikke hva du klarer - vi klarer
det.
Perspektivet i å leve for noe større
enn seg selv handler heller ikke om «kollektivet på bekostning av individet»,
eller som en motsats til mangfold. Snarere er det på grunn av det. Det handler
om at det kristne «instinktet», synliggjort gjennom Guds ord, er å søke ut
for å inkludere, involvere og realisere. Den treenige Gud, skapelsen, Jesu
frelsesverk og misjonsbefalingen vitner om dette. Det handler også om vår egen
erfaring av at et egosentrisk liv fører oss på omveier og blindveier, noen
ganger til og med på kollisjonskurs, i forhold til den historien Faderen selv
virker å skrive. Det gir dessuten en større mening og retning å leve for noe
større enn seg selv.
Overleveringen
Vi etterfølger alle noen. Ved å
verdsette arven våre mødre og fedre har overlevert oss, så gjør vi deres
erfaringer, seire og gjennombrudd til våre egne. Vi gjør også deres feiltrinn,
tap og nederlag til våre dyrekjøpte erfaringer. Blir vi historieløse, så er vi
oftest dømt til å gjøre våre forfedres tabber på nytt, og gå runder som ikke
var ment for oss.
Vi leder alle vei for noen. Ved å
verdsette og flittig forvalte formuen vår så gir vi våre etterfølgere de aller
beste forutsetninger til å gå steder vi aldri var i stand til å gå selv.
Det aner meg nå at det var noe av
dette jeg skimtet i blikket til mine foreldre da de traff mine barn.
Kommentarer