Kunsten å fortsette å stille spørsmål
"Drit
i! Kan du ikke bare gi meg et svar!" Frustrasjonen var til å ta og føle på
over responsen studenten fikk på spørsmålet han hadde stilt. Det er ikke det at
jeg ikke har lyst å svare når folk stiller meg spørsmål, men som lærer og
mentorgruppeleder har jeg oppdaget at det veldig ofte kan være like fruktbart å
sende spørsmålet tilbake. "Hva tenker du om det?" Oftere enn ikke
fører det til gode samtaler og refleksjoner. Og det hender ikke så sjelden at
den som satt med spørsmålet i utgangspunktet også greier å finne frem til et
godt svar etter litt frem og tilbake, noen innspill fra klassekamerater og
hjelp på veien. Etter å ha jobbet litt med saken rett og slett.
Unger er
generelt sett gode til å stille spørsmål. Man skal ikke tilbringe mye tid rundt
en treåring før man blir nødt til å svare på ting man ikke har tenkt over før
eller som man ikke har trengt å forklare på veldig lenge. For hvorfor er
egentlig håret mitt krøllete? Hvorfor gråter du når du er lei deg? Hvorfor
smaker buser så godt hvis det ikke er meningen at vi skal spise dem? Godt
spørsmål!
Med
tiden lærer vi mer, modnes og stiller færre spørsmål av buse-typen. Vi danner
oss en forståelse av hvordan verden henger sammen, hva som er viktig og uviktig,
hvem jeg er og hvem du er. For de fleste av oss blir dette etter hvert til et
innfløkt nettverk av tanker, meninger, sannheter og kunnskap som settes sammen
og holdes sammen i et system som rommer utrolig mange elementer, som for
eksempel identitet, verdensbilde, idealer og religiøs tro.
Det er
ikke til å stikke under en stol at det krever arbeid å finne gode svar på
vanskelige spørsmål, enten det er av den teoretiske klasseromsversjonen eller
personlige trosspørsmål. Som regel er heller ikke de enkle svarene de beste
svarene, og ved å stille spørsmål når jeg ikke vet svaret på forhånd er risikoen
tilstede for at jeg finner svar jeg ikke liker. Hva gjør jeg hvis jeg finner ut
at det jeg trodde var sant ikke er det likevel?
Det er krevende å stille spørsmål som ikke
passer inn i tankesystemene våre, for ved å stille spørsmål ved én ting må man
potensielt tilpasse resten av systemet etter hva man finner ut. Plutselig må
identitet, gudsbilde eller verdensbilde på bordet og opp til diskusjon for å få
systemet til å henge sammen igjen. Det er kanskje en av grunnene til at det
etter hvert blir så lett å ikke stille like mange spørsmål. Ved å holde oss mer
på overflaten slipper vi de ekstra rundene for å få de nye svarene vi oppdager
til å passe inn i systemet vårt. Det er behagelig, men dessverre tror jeg vi
går glipp av mer enn bare ubehag eller arbeid, vi går også glipp av muligheten
til å tilegne oss verdifull ny innsikt, finne bedre løsninger eller oppdage nye
perspektiver.
Som person
er jeg skrudd sånn sammen at jeg ikke liker nye ting særlig godt. Noen er sånn
at de synes det er fantastisk spennende å gjøre ting som aldri har vært gjort
før, og vil egentlig aller helst gjøre ting forskjellig hver gang. Jeg er stikk
motsatt, og vil helst gjøre alt likt hver gang, fordi det gir meg en opplevelse
av trygghet og stabilitet. Jeg har måttet lære og må hele tiden øve på å stille
spørsmål og å lete etter nye svar selv om jeg tror jeg har svaret fra før. Det
håper jeg også å lære videre til studentene mine på IMI Institutt; at det er
ikke farlig å stille vanskelige spørsmål, at det er ok å ombestemme seg, at det
er lov å ikke alltid ha svaret med stor S og to streker under. Det utfordrer og
strekker oss slik at vi ikke slutter å vokse i innsikt og visdom, og det
hjelper oss til å være ydmyke når vi møter mennesker som har andre meninger enn
oss.
Kommentarer